چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
خانه / کار ویژه / رصد / نه هلال احمر آمار دقیق دارد نه استانداری و نه ستاد بحران!

نه هلال احمر آمار دقیق دارد نه استانداری و نه ستاد بحران!

جواد موگویی نویسنده و مستندساز که در کنار مردمان سیل زده استان سیستان و بلوچستان و گروه های جهادی حضور دارد، روایت‌ها و روزنوشت‌های جالب توجه و قابل تاملی از وضعیت سیل‌زدگان و فعالیت‌های جهادگران دارد. این روزنوشت ها را به مرور در صفحه خود در اینستاگرام قرار می دهد.

#روز_نوشت_های_سیل_بلوچستان ۴-۵
روز دوم ۹۸/۱۰/۲۴ – قسمت اول و دوم

رامین همان بسیجی تپل آمد فرودگاه چابهار دنبال‌مان. رفتیم کنارک. برخی از خیابان‌های شهر آب‌گرفتگی دارد. اما با گذشت چند روز از وقوع سیل دیگر آب فروکش کرده.

صبح جمعه، بارندگی آغاز می‌شود و تا بامداد یکشنبه ادامه پیدا می‌کند. در این دو روز هوای طوفانی اجازه پرواز به هلیکوپترها را نمی‌دهد. برای همین، مردم به کوه‌پایه‌ها و بالای درختان پناه می‌برند.

از دیروز تا حالا پروازها آغاز شده. روز اول هلیکوپتر اورژانس نقص فنی پیدا می‌کند! و زمین‌گیر می‌شود ولی یک هلیکوپتر هلال احمر و دو هلیکوپتر ارتش و سپاه عملیات امداد و نجات می‌کنند.

شرایط اینجا مشخص نیست! اطلاعات ضدونقیض است. نمی‌توانم با سرعت خبررسانی کنم. ظاهرا بخش زرآباد در شهرستان کنارک و بخش دشتیاری در چابهار نقاط بحرانی است. از شهرستان دلگان در ۷۰کیلومتری ایرانشهر نیز اخبار خوبی نمی‌رسد.

هرچه به رامین اصرار کردم، گفت امشب امکان رفتن به مناطق نیست. فقط ارتباط پروازی است. چند ماشین شاسی‌بلند سعی کردند به این مناطق بروند اما در آب گیر می‌کنند.

سیستان و بلوچستان بزرگترین استان پهناور کشور است که فقط ۱۱۰۰کیلومتر مرز با پاکستان و افغانستان و ۳۰۰کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد.

نقاط بحرانی در حال حاضر با مرکز استان قریب۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر فاصله دارد! فواصل بین روستاها بسیار زیاد است. با جرات می‌گویم هیچ آماری از تعداد روستاهای آسیب دیده و شدت آسیب‌دیدگی ندارد. هیچ سامانه حتی غیرمنسجم هم وجود ندارد. نه هلال احمر آمار دقیق دارد نه استانداری و نه ستاد بحران!

چندبار جلسه ستاد بحران تشکیل شده اما باز هم آماری نیست. فقط خدا می‌داند چند روستا زیر آب و یا در محاصره هستند.

از صبح در به در دنبال هلیکوپتر هستیم.
سر صبحی جعفر، پسر حاج حسین یکتا هم آمد. از جمعیت امام‌رضایی‌ها و پای کار همیشگی بحران‌‌های طبیعی.

بدون هلیکوپتر نمی‌شود منطقه را ارزیابی کرد. از بس این استان گل‌گشاد است! رامین گفت امروز رییس مجلس می‌آید. خوشحال شدم.

اما ادامه داد: «نه بابا! برنامه از قبل بوده. قرار بود برای افتتاح دو پروژه عمرانی بیاید که یهو سیل آمد. از صبح همه مسئولین استان، ملت رو ول کردند افتادن دنبال لاریجانی! وزیر راه و وزیر نیرو و وزیر ارتباطات هم امروز آمدند. رییس سازمان بحران هم که هست. خلاصه همه درگیر تشریفات مسیولین هستند. برای همین هلیکوپتر نیست»

یاد سیل لرستان افتادم. هلیکوپتر هلال احمر شده بود آژانس مسئولین! برخی موقع‌ها نیامدن مسئول بزرگترین کمک به مردم است!
ساعت۱۰ بالاخره هلیکوپتر هلال هماهنگ شد. هلال احمر پس از دستگیری رییسش دکتر پیوندی، دیگر آبرویی برایش نمانده!

سازمانی با ادعای مردم نهاد حالا رییسش به اتهام سواستفاده مالی دستگیر شده! و یک شبِ آتش زده به آبروی زحمات هزاران خادم سازمان.

القصه!
با مقصودیِ ثریا و فیلم‌بردارش رفتیم بخش نوبندیان در چابهار. از نوبندیان به طرف درگس و کشاری، برخی روستاها در محاصره و برخی زیر آب هستند. نصف روستاها هنوز حتی سرکشی نشده.

روستای اورکی در بخش مرکزی چابهار هم قدری تخریب شده. اما زمین‌های کشاورزی ۱۰۰درصد تخریب شده‌اند. معیشت مردم منطقه با کشاورزی تامین می‌شود؛ باغات موز، هندوانه و انبه که کاملا از بین رفته.

برخی از روستاهای بخش دلگان‌ها و سیتارها و کلانی‌ها در محاصره و راه ارتباطی آن بسته است و فقط با بالگرد می‌شود سر زد به آنها.
الان، کمبود بالگرد مهترین مشکل امدادرسانی است‌.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/9165

مطلب پیشنهادی

تصاویر اختصاصی الجزیره از لحظه انفجار ساختمان محل استقرار نیروهای اشغالگر اسرائیل

پس از هدف قرار گرفتن توسط گروه های مقاومت فلسطین. میزان دود برخاسته حاکی از حجم این انفجار بزرگ است که طبق گفته ارتش اسرائیل ناشی از شلیک رزمندگان فلسطینی به دو ساختمانی است. که نیرو های اسرائیلی مشغول بمب گذاری برای منفجر کردن آن بوده اند. #

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code