قال الرضا علیهالسلام: انَّما جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئلّا يَكُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِيدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَكْشُوفاً مَشْهُوراً لِأَنَّ فِي إِظْهَارِهِ حُجَّةً عَلَى أَهْلِ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَهُ وَ لِيَكُونَ الْمُنَافِقُ وَ الْمُسْتَخِفُّ مُؤَدِّياً لِمَا أَقَرَّ بِهِ بِظَاهِرِ الْإِسْلَامِ وَ الْمُرَاقَبَةِ وَ لِأَنْ تَكُونَ شَهَادَاتُ النَّاسِ بِالْإِسْلَامِ مِنْ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ جَائِزَةً مُمْكِنَةً مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الْمُسَاعَدَةِ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ الزَّجْرِ عَنْ كَثِيرٍ مِنْ مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَجَل.
امام رضا علیهالسلام فرمودند: نماز جماعت براى اين قرار داده شده است كه اخلاص، توحيد، اسلام و عبادت به خدا آشكار و علنى باشد؛ زيرا آشكاركردن آن موجب اتمام حجت خداى يگانه بر شرق و غرب عالم است. و نيز، تا منافق و سبكشمارنده [نماز و دين ] آنچه را به ظاهر اقرار كرده و پذيرفته است به جاى آورَد و اسلام [خود ] را هويدا سازد و بر آن مواظبت نمايد و گواهى مردم به مسلمان بودن يكديگر جايز و ممكن گردد. علاوه بر اينها در نماز جماعت فوايدى از قبيل يارى بر نيكى و تقوى و بازداشتن از بسيارى از گناهان وجود دارد.
وسائل الشیعه/ج ۵/ص ۳۷۲
با سخنرانی: سردار احمد رضا رادان چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ مشهد مقدس،عرصه میدان…
با حضور: استادآقای دکتر سید یاسر جبرائیلی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی چهارشنبه ۱۲…
الگویی برای حل مشکلات درمانمحوری هزینههای بالای سلامت کاهش مشارکت مردم در نظام سلامت برای…
ویژه معلمان در تابستان ۱۴۰۳ سرفصلها: معرفتشناسی خداشناسی انسان شناسی فلسفه اخلاق فلسفه حقوق فلسفه…