خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – شهید نورعلی شوشتری (۱۳۳۷ نیشابور – ۱۳۸۸ سیستان و بلوچستان)
خوبان خراسانی – شهید نورعلی شوشتری (۱۳۳۷ نیشابور – ۱۳۸۸ سیستان و بلوچستان)

خوبان خراسانی – شهید نورعلی شوشتری (۱۳۳۷ نیشابور – ۱۳۸۸ سیستان و بلوچستان)

در روستای ینگجه از توابع بخش سرولایت نیشابور به دنیا آمد. در جریان حركت هاي ضد رژيم شاهنشاهي فعال بود و با مقام معظم رهبری نیز ارتباط داشت و در جلسات ایشان شرکت می‌کرد. پس از انقلاب به عضویت سپاه درآمد و مسئول عملیات سپاه نیشابور شد. بعد از اینکه درگيري ها در كردستان به اوج خود رسيده بود، به آنجا رفت. کارش را با تک تیراندازی در کردستان شروع کرد در جنوب، فرمانده دسته و گروه شد و در عملیات طریق القدس به فرماندهی گردان رسید. با آغاز جنگ تحمیلی، در عملیات های مختلف حضور فعال داشت و توان فرماندهی اش به ویژه پس از فتح خرمشهر بیشتر نمایان گشت.

پروفایل 5 - خوبان خراسانی - شهید نورعلی شوشتری (1337 نیشابور – 1388 سیستان و بلوچستان)

او مسئولیت های مختلف ازجمله فرماندهی لشگر و قرارگاه نجف را به خوبی ایفا نمود و همرزم شهیدانی چون باکری و برونسی بود و در این راه هفت بار مجروح گردید. در اواخر جنگ و با وقوع عملیات مرصاد علیه منافقین مسئولیت مهمی از این عملیات را برعهده گرفت و به نقل از شهید صیادشیرازی، فرماندهی موثری از خودشان داد تا جایی که پس از ابلاغ گزارش پیشرفت عملیات به امام خمینی (ره) ایشان خطاب به شوشتری فرمود: «در این دنیا که نمی‌توانم کاری بکنم؛ اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد.» فرماندهی لشکر ۵ نصر خراسان، فرماندهی قرارگاه ثامن الائمه علیه السلام در شمال شرق، فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه السلام در مناطق غرب و شمال غربی کشور و جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه ازجمله مسئولیت های این سردار پس از دوران دفاع مقدس بود. او با حفظ سمت جانشینی نیروی زمینی سپاه، فرماندهی قرارگاه عملیاتی قدس سپاه در جنوب شرق کشور را بر عهده گرفت که همانند پدری مهربان رسيدگي به وضعيت اشتغال مردم منطقه، رفع محروميت از مردم، اتحاد قبايل و واگذاري برقراري امنيت به نيروهاي بومي، برقراري امنيت پايدار و فراگير ازجمله برنامه های خود قرار داد. شهید شوشتری به کار فرهنگی و سازندگی اعتقاد داشت و برای این منطقه تنها راه‌حل نظامی را قائل نبود. حضور وی در کارهای فرهنگی باعث نزدیکی و همدلی عشایر و مردم بلوچستان با او شده بود. سرانجام در صبح یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ در همایش وحدت اقوام و مذاهب سیستان و بلوچستان که با شرکت عشایر بلوچ در منطقه پیشین شهرستان سرباز جریان داشت در انفجاری انتحاری به همراه برخی از فرماندهان سپاه ازجمله سردار محمدزاده و ۱۳ نفر از دیگر به شهادت رسید. پیکر این سردار شهید، پس از تشییع باشکوه در زاهدان، تهران، نیشابور و مشهد در بهشت رضا علیه السلام، در جوار مزار میرزا جواد آقا تهرانی و در کنار همرزمش شهید سردار محمدزاده به خاک سپرده شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیامی به مناسبت این حادثه تروریستی گفت: «به شهادت رساندن مؤمنان فداکاری همچون سردار شجاع و با اخلاص شهید نورعلی شوشتری و دیگر فرماندهان آن بخش از کشور و ده ها نفر از برادران شیعه و سنی و فارس و بلوچ، جنایتی در حق ملت ایران و بخصوص منطقه‌ی بلوچستان است که این انسان‌های شریف، همت خود را بر امنیت و آبادی آن نهاده و مخلصانه برای آن تلاش می‌کردند.»

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/19892

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code