خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی (۱۳۰۶ مشهد – ۱۳۶۹ تهران/مشهد)
خوبان خراسانی – مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی (۱۳۰۶ مشهد – ۱۳۶۹ تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی (۱۳۰۶ مشهد – ۱۳۶۹ تهران/مشهد)

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مشهد مقدس به پایان رساند. سپس به تهران رفت و وارد دانشکده ادبیات تهران شد و در سال ۱۳۲۸ در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل گردید. در سال ۱۳۳۰ همزمان با دریافت دکترا در رشته ادبیات فارسی به دریافت درجه لیسانس در رشته حقوق قضایی و علوم سیاسی نیز نائل آمد. او ابتدا به عنوان دبیر در دبیرستان های مشهد مشغول به خدمت فرهنگی شد و چند سال ریاست دبیرستان نفت در مشهد را داشت و سپس به عنوان دانشیار و بعدها در سمت استاد زبان ادبیات فارسی در دانشگاه مشهد به تدریس اشتغال یافت. وی سالها سرپرست تربیت معلم خراسان و چندین سال نیز مسئولیت گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی را داشت.

پروفایل 9 - خوبان خراسانی - مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی (1306 مشهد - 1369 تهران/مشهد)

زمانی که در مشهد مشغول تحصیل بود در مدارس حوزه به تحصیل علوم عربی پرداخت و از استادان حوزه کسب دانش کرد. در ادبیات عرب و فرانسه از آگاهی و بصیرت کامل برخوردار بود. در نظم و نثر و ترجمه و نطق و بیان، دستی توانا داشت. آثار قلمی وی را در چند قسمت تألیف، تصحیح و ترجمه می‌توان برشمرد: تألیفات: تمرین فارسی برای اول دبستان، بحثی در شرح احوال روزگار شعر او، ابومسلم سردار خراسان، نامه اهل خراسان، شو خطبع آگاه، دیداری با اهل قلم، برگ هایی در آغوش باد کاغذ زر، روان های روشن، چشمه روشن، با کاروان حله، سرمه خیال، شهرشهادت، یادداشت ها، سرگذشت جوان تاجر و…/ از متون تصحیحی: قابوس نامه، قابوس نامه درسی، التصفیه فی احوال المتصوفه، لطائف الحکمه ارموی، بوستان سعدی یا سعدی نامه، ملخص اللغات، گلستان سعدی، ترجمه تقویم الصحه ابن بطلان، در آرزوی خوبی و زیبای، گزیده بوستان سعدی، دامنی از گل، گزیده گلستان سعدی/ از ترجمه ها: داستان من و شعر، اسلوب عالی و فضایل ادبی. منظومه هایی عرفانی از ادیب دوم به جای مانده که عبارتند از: آیین نامه، آسایش نامه، حدیث جان و جانان، ستایش نامه، طریقت نامه، فیروزی جاوید، گوهر تابنده، مجمع راز و منبع نیاز، یعقوبیه/ در نثر: تاریخ ادبیات عرب، تاریخ ادبیات ایران (تا حکیم ناصرخسرو)، تابش جان و بینش روان (در حکمت الهی)، البدایه و النهایه (در حکمت)، گوهرنامه و رساله قافیه، آرایش سخن (در علم بدیع) و… از شاگردان به نامِ وی می‌توان به آیت الله سید علی سیستانی، آیت الله واعظ طبسی، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، دکتر مهدی محقق و… اشاره کرد. سرانجام در ۲۱ آذر ۱۳۵۵ در ۸۱ سالگی بدرود حیات گفت و در زاویه غربی صحن انقلاب اسلامی دفن گردید.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
https://yaran-khorasan.com/20477

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code