خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / خوبان خراسانی / خوبان خراسانی – مرحومه سیده فاطمه خاموشی (طاهایی) (۱۳۰۹ تهران – ۱۳۸۸ مشهد)
خوبان خراسانی – مرحومه سیده فاطمه خاموشی (طاهایی)  (۱۳۰۹ تهران – ۱۳۸۸ مشهد)

خوبان خراسانی – مرحومه سیده فاطمه خاموشی (طاهایی) (۱۳۰۹ تهران – ۱۳۸۸ مشهد)

از سن ۴ سالگی پدرش که از تجار بنام، متدین و مورد وثوق بازار تهران به شمار می‌رفت را از دست داد. در سن دوازده سالگی به عقد سید جلال الدین طاهایی درآمد. تا ده سال بعد محل سکونت این زوج جوان فقط یک اتاق در خانه پدرشوهر بود. درباره مهاجرت به مشهد می‌گوید: من از ابتدا علاقه‌مند به سکونت در مشهد مقدس بودم و به آن می‌اندیشیدم اما این آرزو نه در اوان جوانی بلکه سال ها بعد برآورده شد؛ یعنی در یک سفر که به زیارت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) آمده بودیم، گفتند تا یک ماه دیگر در اینجا ساکن می‌شویم.

پروفایل 27 - خوبان خراسانی - مرحومه سیده فاطمه خاموشی (طاهایی)  (1309 تهران – 1388 مشهد)

در آن زمان به هیچ وجه امکان تحصیلات حوزوی برای خواهران مرسوم نبود؛ لذا در ابتدا دروس عربی، اخلاق، تفسیر و احکام را نزد حجت الاسلام سید هاشم طاهایی (پدرشوهر) و سيد جلال الدین طاهايي (همسر) آموخته، اما از محضر اساتیدی ازجمله: میرزا جواد آقا تهرانی (دایی وی)، شهید هاشمی نژاد، سید علی خامنه ای (رهبر معظم انقلاب)، غلامحسین ترک تبریزی (عبد خدایی)، آیت الله نهاوندی، حجت الاسلام موسویان و… استفاده کرد. فعالیت های فرهنگی خود را از سال ۱۳۳۵ در مشهد مقدس آغاز کرد. جمعیت کثیری برای یادگیری علوم اسلامی در مجالس درسش گرد می‌آمدند. به طوری که منزل گنجایش نداشت. با تشویق و پشتیبانی آیت الله میلانی و همت یکی از خیرین، در سال ۱۳۴۵ ساختمانی جهت تدریس به نام مکتب نرجس بنا و هنوز کار ساختمان به پایان نرسیده بود که کلاس های درس به آنجا منتقل گردید. این مجموعه علمی هنگامی شروع به کار کرد که در کل کشور هیچ حوزه ای برای تحصیل علوم دینی خواهران وجود نداشت. در سال ۱۳۵۳ مکتب نرجس توسط ساواک تعطیل شد اما جلسات او و سخنرانی های افشاگرانه اش در مسجدالنبی و منازل افراد معتمد متوقف نشد. او اقدامات مهمی همانند سازماندهی جلسات سخنرانی در مشهد، زاهدان، زابل، تهران، سبزوار و… و حضور و برنامه ریزی تحصن ها و راهپیمایی ها ازجمله تاسوعا و عاشورای ۱۳۵۷، ۱۷ دی ۵۶ و… را نیز به سرانجام رساند. از جمله فعالیت های مکتب نرجس به مدیریت وی می‌توان به پذیرش طلاب خواهر از کشورهای پاکستان، چین، فرانسه، آمریکا، اندونزی، تایلند، حجاز، مالزی، عراق، افغانستان، کنگو، تاجیکستان، روسیه، بوسنی هرزگوین، برمه و آذربایجان و…، تأسیس مجتمع مشکوه شامل مهدکودک، پیش‌دبستانی، دبستان و دبیرستان و تأسیس شعبه های مختلف مکتب در شهرستان ها برای تربیت بانوان طلبه اشاره کرد. سرانجام در ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ رحلت و پیکرش در دارالعباده حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. رهبر معظم انقلاب در پیام به مناسبت درگذشت ایشان آورده اند: «درگذشت بانوی فاضله و خدمتگزار، سیده حاجیه خانم طاهایی رحمت الله علیها را به خاندان گرامی و شاگردان ایشان تسلیت می‌گویم. این بانوی بزرگوار در مدت نزدیك به نیم قرن، خدمات ارزشمندی در تعلیم و تربیت بانوان و گسترش معارف اسلامی تقدیم داشته و با تأسیس مركز علمی و فرهنگی «مكتب نرجس» كانون با ارزشی ایجاد نمود كه امید است از این پس نیز به خدمات خود ادامه دهد. علو درجات و حشر با اجداد طاهرین را برای آن بانوی خدمتگزار مسئلت می‌نمایم.»

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
https://yaran-khorasan.com/19098

مطلب پیشنهادی

00 14 243x165 - خوبان خراسانی - مرحوم حسین آقا ملک (1250 مشهد - 1351 تهران/مشهد)

خوبان خراسانی – مرحوم حسین آقا ملک (۱۲۵۰ مشهد – ۱۳۵۱ تهران/مشهد)

حسین آقا ملک معروف به حاج حسین ملک از بزرگترین واقفین تاریخ معاصر چشم به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code