خانه / کار ویژه / یاران خراسانی / سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟

سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟

آیا امام زمان(ع) از احوالات ما با خبر هستند؟ منتظران واقعی چه کسانی می باشند؟

در رابطه با اینکه امامان از اعمال ما با خبر هستند، روایات بسیاری است که بر این موضوع دلالت می کنند. مبنی بر اینکه هر کاری که ما می کنیم ائمه از آن باخبرند و این با خبری با دو شکل انجام می گیرد اول اینکه خود امامان شاهد مستقیم اعمال ما هستند. بنابر روایات و آیات یکی از کارهایی که ائمه در قیامت انجام می دهند این است که به عنوان شاهد در محضر الهی حاضر می شوند و در حال حاضر امام عصر(ع) شاهد تمام اعمال است.

طبق روایات ملائکه مامور هستند، هر هفته یک یا دو بار و یا هر روز اعمال ما را به امامان بدهند و کسب تکلیف کنند یعنی علاوه بر شاهد بودن امامان، ملائکه نیز شاهد اعمال ما هستند علاوه بر این ادله امام زمان در یک حدیثی به این نکته تصریح کرده اند.

امام در نامه ای که به شیخ مفید نوشته است، فرموده اند؛ ما به اخبار شما احاطه علمی داریم و از آن باخبریم و هیچ چیزی از اخبار شما از ما در نمی گذرد و از تمامش باخبریم، علاوه بر اینکه امام از احوال ما،  افکاری که در ذهن داریم و تصمیماتمان در قلب با خبر هستند، بلکه سعی می کنند هر کمکی که می توانند انجام دهند.

در همان توقیع آمده که امام ادامه می دهند؛ ما هرگز رعایت حال شما را وا نمی گذاریم و شما را فراموش نمی کنیم که اگر فراموش می کردیم شدت زندگی به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند بنابراین همین که شیعه می تواند به حیات خود ادامه دهد به خاطر رعایتی است که امام زمان برای حال شیعیان می کند.

درخصوص سوال دوم کسانی که در اعمال شان این انتظار مشاهده شود منتظر واقعی هستند، امام علی(ع) در خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه می فرمایند: یک عده خیال می کنند به خدا امید دارند ولی به خدای عظیم سوگند اینها دروغ می گویند که اگر راست می گویند چرا امیدشان در عملشان نیست چون هر کسی به چیزی که امید دارد، امیدش در عملش دیده می شود.

یکی از اعمالی که باید انجام دهیم تا از منتظران واقعی باشیم، این است که باید ببینیم چقدر می توانیم زمینه های عدالت پذیری و پذیرش عدالت را در خود و جامعه ایجاد کنیم.

سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟

در رابطه با بحث خراسانی دو نوع روایات داریم روایاتی که در منابع و کتب شیعه هستند و معتبرند و روایاتی که در کتب اهل سنت است و اعتبار لازم را ندارند، طبق روایات شیعه در رابطه با خراسانی یک روایت صحیح سند داریم و آن اینکه یکی از علائم ظهور خروج خراسانی است.

در کتاب غیبت شیخ طوسی از امام صادق(ع) نقل شده که می فرمایند: سه کس قبل از ظهور قیام خواهند کرد؛ خراسانی، سفیانی و یمانی و در یک سال، یک ماه و یک روز قیام می کنند و قیامشان هماهنگ است. در روایات است که خراسانی از شرق خروج می کند البته روایتش ضعیف است و برای از بین بردن بنی عباس به سمت کوفه حرکت می کند و یک روایت دیگری داریم در غیبت نعمانی که امام صادق(ع) می فرمایند: کمی پیش از ظهور امام زمان(ع) پنج نشانه است که یکی از نشانه ها خروج خراسانی است.

در غیبت نعمانی از امام باقر(ع) نقل شده وقتی خراسانی خروج می کند، ما باید به یمانی کمک کنیم. حدود ۵ تا ۶ حدیث وجود دارد که فقط به اصل خروج خراسانی اشاره کردند اما اینکه این خراسانی سید است، اشاره نشده و سید بودن ایشان حدیث شیعی ندارد و هیچ اشاره هم به حکومت خراسانی که حکومتش را به امام تقدیم می کند، در روایات نشده است.

در روایات فقط به قیام خراسانی اشاره شده که قبل از ظهور است و حکومت داشتن خراسانی مستند به روایات نیست و در رابطه با قیافه ظاهری خراسانی و اینکه چه حکومتی تشکیل می دهد نیز در روایات اشاره نشده است.

در روایات داریم هر کس که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده، منظور از شناخت امام چیست؟

یکی از روایات معروف که از پیامبر نقل شده همین حدیث است مبنی بر اینکه کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته، اسلام و ایمان او پذیرفته نمی شود و مانند کسی است که در جاهلیت و بدون دین اسلام مرده است.

این حدیث اهمیت معرفت به امام را می رساند معرفت امام مراتبی دارد اولش شناخت شناسنامه است اینکه فرد بداند امام زمانش کیست که الان معتقدیم امام زمان فرزند امام یازدهم است در سال ۲۵۵ به دنیا آمده و تا الان زنده هستند و منتظر فرمان الهی برای ظهور می باشند و اینکه ایشان امام واجب الطاعه هستند.

این مقدار به برکت جامعه شیعه برای همه فراهم است و یک نعمت خدادادی است. دومین مرحله شناخت مقام امام است که باید بپردازیم که امام چه جایگاهی در عالم خلقت دارند، خدا چه اختیاراتی به ایشان داده است و امام چه وظایفی در عالم دارند که در زیارت جامعه بسیاری از مقامات امام معصوم آمده و کتاب “ادب فنای مقربان” نوشته آیت الله جوادی آملی که شرح زیارت جامعه است توصیه می شود.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
https://yaran-khorasan.com/15153

مطلب پیشنهادی

0 310x165 - شعر زیبای یار خراسانی در تمجید و بزرگداشت سردار دلها

شعر زیبای یار خراسانی در تمجید و بزرگداشت سردار دلها

هان، میشناسیدش؟ ز یاران خراسانی ست از نسل سلمان است اگر نامش سلیمانی ست   …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code